به گزارش
اقتصاددریایی، شناخت نیازها، امکانات، ظرفیتها و توانمندیهای این صنعت میتواند به توسعه آن کمک شایانی کند و یکی از مهمترین دستاوردهای آن میتواند افزایش صادرات تولیدات باشد. این تعریف و توصیفی است که مجریان نمایشگاه از نمایشگاه ششم ارائه دادهاند. نمایشگاهی که گویا با ویژگیهای جدیدی پا به عرصه حضور و ظهور خواهد نهاد.
ترکیب نمایشگاهها:
در موضوع حملونقل و لجستیک، نمایشگاههای متعدد با مجریان متفاوتی وجود دارد و سالانه در زمانهای گوناگون در شهرهای مختلف از جمله تهران برگزار میشوند که اغلب، کمسو و کمخبر هستند. نمایشکهای نمایشگاهنما! پراکندگی متعدد بین ارکان مرتبط با حملونقل و لجستیک، هرگز نتوانسته طی سالیان گذشته، ابهت و هیمنه و ارزش حملونقل و لجستیک را به نمایش بگذارد، اما گویا اینبار، قرار است تمامی یا حداکثر نمایشگاههای پراکنده در سطح تقویم نمایشگاهی کشور، در یک نمایشگاه گنجانده شوند و نمایشگاه، این ویژگی خاص را در خود قرار است داشته باشد که البته فکری خوب و ارزشمند است.
همزمانی بخشها:
ویژگی برتر دیگر این نمایشگاه اینکه قرار است برگزاری همزمان بخشهای مختلف حملونقل و لجستیک کنار هم باشد. علاوهبر جمعآوری نمایشگاههای پراکنده و کمرونق، قرار است همه اجزای بدنه حملونقل و لجستیک اعم از ریلی، دریایی، هوایی، جادهای و... در یک نمایشگاه عرضه شوند و خود را در مقابل چشمان مخاطبان و ذینفعان قرار دهند که این نیز خبر خوبی برای جامعه بزرگ حملونقل کشور ایران است.
چرا این نمایشگاه؟
مجریان نمایشگاه برای ترغیب ذینفعان برای حضور در نمایشگاه، دلایلی بیان داشتهاند:
* معرفی آخرین دستاوردها و توانمندیها و فناوریهای صنعت حملونقل
* شناخت نیازها، امکانات، ظرفیتها و توانمندیهای صنعت حملونقل
* افزایش صادرات تولیدات صنعت حملونقل کشور
* معرفی و نمایش راهکارهای اجرایی مدیریت ایمنی و سلامت
* ارائه خدمات راهسازی با رویکرد تسهیل در امدادرسانی
* ارتقای حملونقل هوشمند در کشور
* برگزاری جلسات تجاری
* حضور شرکتهای بینالمللی درنمایشگاه
* بازدید مقامات رسمی کشورها از نمایشگاه.
با این وصف، باید گفت که این نمایشگاه نیز نسبت به نمایشگاههای دیگر، هیچ آورده جدیدی ندارد، اما باید امیدوار بود که در اجرا، با کیفیت بالایی مواجه شویم و در حقیقت، شگفتانه اهالی حملونقل، همان کیفیت بالای اجرای نمایشگاه باشد؛ نمایشگاهی پر ابهت، با برنامه، زیبا، بهیادماندنی و مفید برای اهالی حملونقل و لجستیک و کل مردم ایران.
کشورهای خارجی: براساس آنچه مدیران نمایشگاه اعلام کردند، دوکشور چین و روسیه حاضرند و رایزنی برای حضور ترکیه و هند در جریان است، اما باید قبول کرد که این تعداد کشور برای یک نمایشگاه بسیار اندک هستند؛ هرچند تا سخن به اینجا میرسد، تحریم چشم هرچه منطق است را کور میکند. مجریان نمایشگاه میگویند: ایران با ۱۳کشور دارای مرزهای زمینی و دریایی است، اما از همین ۱۳کشور همسایه، فقط دوکشور ممکن است مشارکت کنند. این در حالی است که حملونقل هوایی و دریایی ما فراتر از مرزهاست و با حساب سرانگشتی، باید حداقل ۳۰ تا ۵۰کشور در یک نمایشگاه بینالمللی مشارکت داشته باشند، اما اینگونه نیست و کشیدن بار بینالمللی برای نمایشگاه ششم حملونقل و لجستیک به نظر سخت و سنگین است.
برنامههای جانبی نمایشگاه ششم
نمایشگاه ششم که در ۲۹تیرماه افتتاح خواهد شد، علاوهبر برنامههای اصلی که همان غرفههای نمایشگاهی است، سه برنامه جنبی هم دارد: یکی جلسات گفتوگوی تجار و عقد قراردادهای همکاری و دیگری، نشستهای غرفهداران و در نهایت رونمایی از جدیدترین محصولات شرکتهای پیشرو. سهبرنامه محدود جانبی برای یک نمایشگاه که مدعی است ترکیبی از همه نمایشگاههای حملونقل و لجستیک است و بعد بینالمللی دارد و صدالبته، تمامی اجزای حملونقل هوایی و زمینی و... را یکجا جمع کرده است، بسیار ضعیف و نحیف بهنظر میرسد.
بهطور مشخص، برنامههای جنبی، در حقیقت برنامههای تکمیلی یک نمایشگاه هستند و در ارکان هشتگانه بازاریابی به آن بهشدت توجه و تاکید شده است. در این رابطه، برنامههای تکمیلی متعددی میتواند تدبیر و اجرا شود تا هویت از یکسو و جذابیت و تاثیر بر افکار عمومی را از سوی دیگر به همراه داشته باشد، اما شوربختانه انگار در بخش حملونقل و لجستیک، خبری از هنر و ادبیات و شکوفایی و زیبایی نیست. از اینرو، به دلیل ضعف مفرط نمایشگاه ششم در بخش تکمیلی، باید باز هم شاهد یک نمایشگاه بیروح و کسلکننده دیگر باشیم؛ با این تفاوت که نمایشگاه ششم را بیشتر باد کرده و از نظر کمی بزرگ کردهاند و دیگر هیچ!
حُسن بزرگ نمایشگاه
یک حسن بزرگ مدیران نمایشگاه ششم این است که نشست خبری و تحلیلی آن را چندماه قبل از اجرا آغاز کردند و خود را در معرض گفتوشنود و نقدوتحلیل رسانههای و مخاطبان خود قرار دادند. این را هم باید به فال نیک گرفت و نشانهای از عزم این مدیران برای بهبود جمیع جهات نمایشگاه حملونقل و لجستیک ایران دانست.
ضمن اینکه فرصتی کافی برای رفع برخی ضعفها- مانند ضعف مفرط در بخش تکمیلی و ترویجی نمایشگاه- دارند. زمانی که مسئول روابطعمومی نمایشگاه، برای شنیدن نقدها و پیشنهادات اعلام آمادگی میکند، نشان میدهد که تیم کاری از پایه خود را محکم کرده و واقعا آماده تغییر از یکسو و بهبود از دیگر سو است. با این حسن بزرگ، میتوان امیدوار بود شگفتانههای نمایشگاهی قابلقبولی در نمایشگاه ششم ببینیم و آن را واقعا متفاوت از پنج نمایشگاه پیشین در یابیم.
گروههای کالایی
مدیران نمایشگاه، ۱۳گروه کالایی را بهعنوان مشارکتکنندگان در نمایشگاه معرفی کردند:
* حملونقل دریایی، صنایع و خدمات وابسته
* حملونقل هوایی، صنایع و خدمات وابسته
* حملونقل جادهای
* حملونقل ریلی
* حملونقل شهری
* حملونقل کریری
* بانکها و بیمهها
* خدمات استانداردسازی و بازرسی کالا
* حملونقل فورواردی و ترکیبی
* طراحی و بستهبندی محصول
* خدمات گمرکی و ترخیص کالا
* مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی و بنادر خشک
* پایانهها، پایانههای صادراتی و مرزی.
اما اینکه هرکدام با چه ظرفیتی و با چه کیفتی وارد این نمایشگاه خواهند شد، معلوم نیست و باید منتظر روزهای نمایشگاه بود که مشخص شود هرگروه به چه شکلی وارد میدان میشوند. بااینحال، مدیران نمایشگاه بیان نکردند که برای هرکدام چه برنامه مشخصی دارند. به نظر میرسد برنامه مشخصی برای هرکدام وجود ندارد و همگی به رسم معمول و همیشگی، غرفه میزنند، مدتی در غرفه میمانند و بعد جمع میکنند و میروند! به تشبیه تاریخی معروف، میآیند و میمانند و میروند!
میدانیم که نمایشگاه موفق تابع یک مدیریت موفق و حرفهای است و مدیریت موفق و حرفهای، زمانی تحقق مییابد که برای تمامی اجزای سیستم خود طرح و برنامه داشته باشد. اگر نمایشگاه را یک سیستم(سامانه) در نظر بگیریم، تمامی گروههای کالایی اجزا آن محسوب میشوند که باید برای تکتک آنها برنامه داشت. چنین برنامهای در نشست خبری تحلیلی نمایشگاه که در سالن کیش مجموع نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار شد، وجود نداشت و کسی هم سوالی در این باره نپرسید؛ زیرا مجموع خبرنگاران حوزه تخصصی حملونقل و لجستیک هم به یک روند همیشگی عادت کردهاند و انگار دیگر دلودماغ جستوجوی نوآوری، شگفتانه و کارهای بزرگ از این حوزه را ندارند که امیدواریم این نمایشگاه خلاف این نوشته را ثابت کند.
جامعه هدف بازدیدکنندگان
نکته دیگری که براساس منابع نمایشگاه ششم در این گزارش میآوریم و باقی سخن را به شماره آینده و شمارههای آتی واگذار میکنیم، درباره بازدیدکنندگان نمایشگاه ششم حملونقل و لجستیک است که به قرار معلوم در ۲۹تیرماه امسال برگزار خواهد شد. مجریان نمایشگاه بازدیدکنندگان را به شرح زیر فهرست کردهاند:
* تولیدکنندگان و ارائهدهندگان خدمات
* مسئولان خرید کارخانجات و شرکتها
* توزیعکنندگان و فروشندگان
* مدیران ارشد صنعت حملونقل
* شرکتهای صادرات و واردات.
در تحلیل این بخش به یاد سخنی از ابوسعید باید بود که فرمود: بگو با که نشستی تا بگویم که هستی؟!
در نگاه به یک نمایشگاه، بگویید بازدیدکنندگان نمایشگاه چه کسانی هستند تا بگویم عرض و طول، کمیت و کیفیت نمایشگاه از چه قرار است! میبینیم که بازدیدکنندگان محدود به قشر معدود و معلومی هستند و این یعنی کوچککردن دایره پرواز یک نمایشگاه. براساس آنچه که منابع مدیریت بازاریابی درباره نمایشگاه نوشتهاند، چیزی بسیار فراتر از اینها مورد انتظار است. به عبارتی، نمایشگاه ششم نیز مانند نمایشگاههای گذشته، هیچ تفاوتی نخواهد داشت و در دایره تنگ یک گروه بازدیدکننده سنتی قرار دارد.حداقل نکته این است که نمایشگاه ششم حملونقل و لجستیک نیز مانند اسلاف خود، وارد «بازاریابی اکتشافی و مخاطبیابی اکتشافی و مشتریسازی» نشده است. این یعنی، هیچ ایده نو و هیچ خلاقیت جدیدی را شاهد نخواهیم بود و لباس و اندازه همیشگی به تن نمایشگاه ششم و بازدیدکنندگانش خواهیم دید؛ مگر اینکه مدیران نمایشگاه به وعده دریافت نظرات و پیشنهادات و بهخصوص نواندیشیها و ایدههای تازه عمل کنند.